Your world will burn

I lördags såg jag en film (igen??) som heter the Bang bang club. Ovetande om vad vi gav oss in på satte jag, mamma och pappa på filmen som höll oss fast i soffan under den timme och dryga 43 minuter som den höll på. Den skildrar arbetet för fyra fotografer, eller krigsfotografer kanske man ska kalla dem, under apartheiderans slut. Två av dom, Greg Marinovich och Kevin Carter har fått pulitzerpriser för sina fotografier, dock tog den sistnämnda livet av sig strax efter han fått det på grund av droger och allt de hemska han fått se genom linsen.

Nu har jag suttit i dryga halvtimmen och googlat på dessa människor och jag blir allt mer imponerad av deras bilder. Jag hittade till och med Greg Marinovich hemsida som jag suttit och kollat runt på. Här kommer bilden som Kevin Carter vann pris för, visst har man sett den förut? Inte utan att det gör lite ont i hjärtat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0