Underbara Sverige

Jag älskar att resa och oftast längtar jag bara bort från Sverige. Bort från tråkiga, gråa, regniga lilla-lagom-landet Sverige. Men, jag har genom att  vara borta ett längre tag från Sverige lärt mig att uppskatta allt som detta lilla-lagom-land har att erbjuda. Och då syftar jag inte på midsommar, sill, snö på julen, kaviar, köttbullar och kanelbullar. Jag syftar på ett (ganska så ofta) fungerande skyddsnät, en (ganska så) hederlig poliskår, (en ganska så) fri sjukvård, en djupt rotad yttrandefrihet och möjligheten att få älska precis vem jag vill. Enligt lag till och med en häst, om jag kan bevisa att den gillar det lika mycket som jag (läs mer om folk med djurintresse här). Då har jag som student inte ens nämnt det ganska så stora bidraget jag får från farbror staten varje månad.

Varför kom jag och tänka på detta just nu kan man fråga sig? Det gjorde jag inte. Jag är minst en gång om dagen tacksam för att jag lever i ett demokratiskt samhälle och för att jag vuxit upp med båda mina föräldrar i ett trygg förort. Jag vet att det finns människor i Sverige som lever i fattigdom och misär, det är jag mycket väl medveten om, men just nu är jag så galet trött på människor som klagar på den svenska poliskåren, den svenska regeringen, den svenska sjukvården och de svenska lönerna. Det är klart det finns rötägg inom alla dessa instanser, det är klart det begås misstag i den svenska vården och det är klart folk vill ha högre löner, men va fan, öppna ögonen och se hur bra lilla-landet-lagom är! Det är ju till och med så bra att Robert Pattinson har bestämt sig för att förära landet ett besök idag.

Vackra svenska skärgård


Vackra näst-största-staden


Vackra svenska höst


Vackra svenska tant!


Åh du vackra Rob Pat docka

Kommentarer
Postat av: sofie

true that! mycket vi har kan förbättras men vi har iaf något att förbättra. testify sistah, testify!

2011-10-28 @ 15:50:21
URL: http://juicepocket.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0