Palme - En hyvens man

I torsdags hittade jag lite nya dokumentärer på svtplay, blir alltid lika lycklig när det händer. I detta fall var det två nya avsnitt av Världens händelser och kväll som det var valde jag bort Folkmordet i Rwanda. Vet av gammal erfarenhet att jag drömmer alldeles för mycket mardrömmar då. Vad jag dock inte tänkte på var att den andra dokumentären Julbombningarna 1972 (Vietnamkriget) kunde ge samma symptom. Men det gjorde den. Dokumentären var oerhört intressant och jag sög in informationen, vilket ledde till att jag på natten drömde att det var krig och min familj och jag var på flykt. Att Jimmie Åkesson sen dök upp på Nyhetsmorgon gjorde ju inte det hela bättre, Men men, från en äcklig politiker till en hedersvärd man som satt sina spår i världen, Olof Palme.

Jag hade nog aldrig tänkt så mycket på Olof Palme innan jag kom till Sydafrika. När man berättade att man var svensk där var det inte anknytningar till IKEA och ABBA som gjordes. Alla nämnde istället Olof Palme. Vilket ju iofs inte är så konstigt eftersom han och hans regering arbetade aktivt mot Apartheidregimen något jag inte riktigt hade koll på innan jag åkte dit. Att han dessutom arbetade så aktivt mot kriget i Vietnam gör han bara ännu större i mina ögon. I dokumentären jag såg fick man se bitar ur ett tal då han säger såhär:

"Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn och det som pågår idag i Vietnam, det är en form av tortyr. Det man nu gör, det är att plåga människor. Plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse under maktspråk. Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret. Nu fogas ett nytt namn till raden: Hanoi, julen 1972."

Apropå Guernica som han nämner i sitt tal läste jag också om Palme i min extrakurs i våras, Spanskt samhälle och historia. Palme som den hyvens karl han var, fördömde självklart också Franco. Han har till och med kallat honom Satans mördare i ett tal. Med tanke på vad han jobbade för är det i mina ögon helt sjukt att man kan mörda honom, men samtidigt förstår man hur många fiender han faktiskt hade. Jag är i alla fall galet imponerad av denna man och vet med all säkerhet att boken Underbara dagar framför oss: en biografi över Olof Palme kommer resa med mig i vår.

Kommentarer
Postat av: sofie

Palme oh baby oh baby!

2011-11-27 @ 21:40:08
URL: http://juicepocket.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0